25 juli 2015 Steinberg (D) – Enschede (NL) (496km) - Reisverslag uit Enschede, Nederland van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 25 juli 2015 Steinberg (D) – Enschede (NL) (496km) - Reisverslag uit Enschede, Nederland van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

25 juli 2015 Steinberg (D) – Enschede (NL) (496km)

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

25 Juli 2015 | Nederland, Enschede

Het was een onstuimige nacht. Onweer, harde wind en veel regen. Als we laat op de ochtend wakker worden is de buitenkant van de camper bezaaid met afgewaaide bladeren. Bijna een camouflage-camper!

Iets na 11 uur verlaten we het grijze Steinberg. Nee, geen strand vandaag. Dat was een leugentje om bestwil. Vanavond geeft onze oudste dochter feest en we willen haar én onze jongste dochter verrassen. Maar we hebben niet alles gelogen want we komen vandaag nog niet thuis… En misschien ook maar goed dat we niet blijven want het weer werkt niet echt mee.

Als we richting snelweg rijden voelen we hoe de rechter achterband van de camper het laat afweten. Gisteren hadden we al gezien dat er een flink ei op zat en vandaag schudt de hele camper heen en weer tijdens het rijden. Omdat het er niet beter op wordt en het ook niet lekker voelt stoppen we bij Schleswig. We willen geen risico op andere schade lopen. Op een grote parkeerplaats aan de rand van de stad bellen we met de ANWB. Ze sturen een servicewagen en een tijdje later komt de gele auto van de ADAC aangereden. Met een grote krik is de band is supersnel vervangen. Prima geregeld door de ANWB en de ADAC!

Als de monteur klaar is en hij net zijn kopje koffie op heeft barst de hemel open. Een dikke regenbui met onweer trekt over de stad. Buienradar laat ons zien dat er nog meer slecht weer op komst is en de Duitse radio spreekt zelfs van een storm. Wij hebben door de kapotte band twee uurtjes ‘vertraging’ opgelopen (als je al van vertraging mag spreken tijdens een vakantie). Maar die twee uurtjes zijn niets vergeleken met wat we op de snelweg zien! Richting noorden is het tussen Hamburg en Flensburg één lange file. Op- en afritten staan bommetje vol en het verkeer lijkt volledig stil te staan. Vreselijk als je hierin terecht komt tijdens je vakantie…

Gelukkig is het onder Hamburg weer rustiger op straat. Heel even rijden we nog in een heerlijk zonnetje maar daarna is het weer werkelijk vre-se-lijk! Windkrachten die de camper gewoon twee meter opzij drukken. Bomen langs de snelweg zwiepen gevaarlijk heen en weer. De regen komt met bakken naar beneden. De ruitenwissers hebben het er moeilijk mee. Als het eventjes droog is stoppen we en kunnen we Luna uitlaten maar zodra we weer in de camper zitten horen we de druppels al weer vallen. Gauw verder!

Tegen half zes seinen we de jongste telg in over onze komst. Ze maakt nu deel uit van het verrassingscomplot. Anderhalf uur laten stoppen we nog even en maak ik een pan 'vakantie-nasi'. En ondertussen blijft het maar waaien en regenen. Als we van de 31 de afslag Gronau nemen zijn we bijna bij huis. We zien de afgewaaide takken op de straat liggen. Ook hier heeft de storm dus goed huisgehouden. Dan de grens over en praktisch langs ons huis gereden (heel raar overigens), door naar het feestje.

De camper parkeren we bij het oppashuis van onze dochter. Wij blijven hier vanavond slapen. Onze laatste nacht in de camper... Nu hadden we al vernomen dat de 'poolparty' in volle gang was maar als wij arriveren is iedereen (helaas?) nét weer uit het water en half aangekleed. We gaan naar binnen. De muziek staat gezellig hard. Onze hond natuurlijk voorop. Heel even denkt onze oudste dochter dat ze teveel gedronken heeft als ze onze hond ziet maar dan is ze zó blij dat ze spontaan in tranen uitbarst. Ook de jongste houdt het niet droog. Onze verrassing is geslaagd. Wat een geweldig weerzien! Mij wacht dan ook nog een verrassing als daar ineens mijn moeder komt aangelopen. Wát een feest!

Na veel geknuffel, gezoen en nog meer geknuffel, proosten we samen en worden onderling de verhalen van de afgelopen weken uitgewisseld.

En het werd die avond nog gezellig laat.........

• 26 Juli 2015 - 16:39

Tante Carla:

Hallo Johan en Lorette.
    Fijn dat jullie weer heel zijn thuis gekomen, en wat hebben julle een prachtige vakantie gehad. Gelukkig mochten wij mee genieten van al het moois vooral van de natuuur in het prachtige Zweden.
    Wat leuk dat we ook konden zien dat jullie Luna het zo naar z'n heeft gehad.
    Wat zou ik ook graag die prachtige reis maken op dezelfde manier als jullie het hebbben gedaan, maar dat zit er niet in. Ja niet voor iedereen is zo'n mooie reis weg gelegd. Maar ik heb jullie het heeeeeel graag gegund hoor.
    Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor het leuke verslag en heb echt genoten.
    Groetjes en veel liefs van mij.
    Tot ziens.

Tante Carla