22 juli 2015 Trollhättan (0,02km) - Reisverslag uit Trollhättan, Zweden van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 22 juli 2015 Trollhättan (0,02km) - Reisverslag uit Trollhättan, Zweden van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

22 juli 2015 Trollhättan (0,02km)

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

22 Juli 2015 | Zweden, Trollhättan

We staan op tijd op en zonder ook maar één kastje vast te zetten zijn gaan we rijden... 20 meter verderop stoppen we weer. Zo, dit wordt onze nieuwe overnachtingsplek. Want stonden we gisteren nog tweederangs, vandaag staan we vooraan met uitzicht op het haventje met de sluizen. Het belooft een mooie dag te worden. Iets bewolking maar het zonnetje werkt al lekker mee. Ja, we hebben er echt zin in vandaag en mesten in onze enthousiaste bui de camper gelijk even uit. En daarna gaan we met fiets en kar op weg naar Trollhättan.

Via de ene kant van de rivier Göta Älv fietsen we naar de stad en aan de andere kant van de rivier willen we weer terug fietsen. Onderweg stoppen we bij diverse bezienswaardigheden zoals bij het Saabmuseum. Hier staat een hele oude B1320 stoomlocomotief. Aan het eind van het fietspad kunnen we bij de spoorlijnbrug oversteken en fietsen we tot de ‘oude’ waterval. Deze staat nu droog omdat er sluizen zijn maar in de zomer worden de sluizen nog elke dag om 15:00 uur voor een paar minuten open gezet. We hebben nog volop tijd dus besluiten eerst te gaan lunchen in de stad. En zo genieten we even later op een terrasje in de zon heerlijk van typisch Zweedse … tapas! :-)

Iets voor drie uur zijn we weer bij de brug waarvan we goed uitzicht hebben op de sluizen. We zijn precies op tijd voor het spektakel. De brug staat inmiddels vol met toeschouwers. Sluis voor sluis wordt open gezet en we zien 300.000 liter water per minuut naar beneden donderen. Werkelijk een geweldig mooi schouwspel! Na de nodige foto’s zetten we onze fietstocht voort langs de rivier richting waterkrachtcentrale en fietsen ook nog door een schitterend naastgelegen natuurgebied. We verbazen ons over de stromingen in het water. Er wordt hier op heel veel manieren goed en nuttig gebruik van dit water gemaakt. Een knap staaltje werk.

Voor we het weten zijn we alweer vlak bij de camper en zien tot onze verrassing dat op het haventerrein een oldtimer-treffen plaats vindt. Vele oude auto’s worden geparkeerd en tentoon gesteld waaronder Volvo, Ford Mustang, Cadillac DeVille, Detomaso (ik had er zelfs nog nooit van gehoord!), Saab 92 en 93 en de Saab Sonett, oude VW-kevertjes, DKW Union, enzovoort. En we konden ook écht brommers kiek’n! Zundapp, Kreidler en Puch waren goed vertegenwoordigd. Het is erg gezellig en interessant om hier rond te lopen.

Het weer werkt natuurlijk ook mee. Bij de ijscokar staat een lange rij geduldig wachtende mensen en het terras zit bomvol. Wij gaan vanuit onze eigen stoel aan de andere kant van het water nog nagenieten en zien langzaamaan de ouwe brikkies het haventerrein weer verlaten. Behalve het geschreeuw van de meeuwen keert langzaamaan de rust terug.

Wauw. Wat was dit weer een geweldige dag!