12 juli 2015 Hopla – Røros (220 km) - Reisverslag uit Røros, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 12 juli 2015 Hopla – Røros (220 km) - Reisverslag uit Røros, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

12 juli 2015 Hopla – Røros (220 km)

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

12 Juli 2015 | Noorwegen, Røros

Dit is het tweede van onze reis naar de Noordkaap. Deel 1 is te vinden op http://noordkaapjohanlorette.waarbenjij.nu/ . We vervolgen onze weg waar we bij deel 1 zijn gebleven: in Hopla, boven Trondheim. Veel leesplezier weer :-)

Het is zondag dus….. uitslaapdag! Nou was dat ook wel nodig want Johan had opnieuw een slechte nacht gehad door de jeuk van de knutjes. We vertrekken rond het middaguur uit Hopla en rijden de 753 terug naar de E6. Daar is het druk op straat. Wat ons opvalt is de vele kleurrijke bloemen langs de kant van de weg. Geel, paars, wit, een mooi bont geheel. In combinatie met het zonnetje worden we hier erg vrolijk van!

We rijden nog een stukje op de E6 langs de mooie Noorse kustlijn maar vanaf Stjørdalshalsen gaan we de binnenlanden in, de 705 op. Oké… en het volgende stukje wat hier staat heb je níet gelezen en moet je vooral níet verder vertellen zodat iedereen mooi op de E6 blijft en niet deze route neemt! Want… eerst lijkt de weg nog een beetje lieflijk, alsof we in de Alpen rijden maar al snel wordt het wilder en minder gecultiveerd. We volgen de prachtige slingerweg en genieten van elke kilometer. We zien grote bossen, als in Zweden. Kale vlaktes als op de Veluwe. Maanlandschappen alsof we op IJsland zijn. Van alles komt op ons pad, watervallen, wilde rivieren, wéér die vreemde vogels (?), prachtige met gras en bloemen bedekte daken van de meest lieve en mooie huisjes… we komen eigenlijk ogen tekort! We zeggen de hele tijd “kijk hier” en “kijk daar” of “ooo, wat mooi hè?”. Als we voorbij Stuggudalen rijden komen we helemáál in een ongekende wereld. Een ogenschijnlijk eindeloze wildernis en schitterende uitzichten op de met sneeuw bedekte toppen van de bergen. Dit heb je dus niet van ons!

We stoppen nog even bij een uitzichtpunt waar Johan opnieuw wordt lek gestoken. Hij smeert zich helemaal in met het Noorse antimuggen-goedje. Hij ruikt ‘citroentjes fris’… We rijden verder en bij het stadje Brekken keren we westwaarts de 31 op richting Røros. Ook al zo’n verrassende weg want daar liepen opnieuw de rendieren midden op de straat. Er was geen zebrapad maar we moesten er wel voor stoppen! We kunnen langs de 31 helaas geen knutjesvrije kampeerplek vinden (alleen maar aan meertjes) dus nemen we braaf plaats op camping Håneset, aan de rand van Røros (N62.567790 E11.350975). Heel even van het zonnetje genieten. Geen bloedzuigende beestjes, want het waait ietsjes. We drinken nog een biertje met onze Hollandse buurtjes uit Emmen (die wél een eland hebben gezien én gefotografeerd!) en kruipen daarna in onze camper.

Morgen gaan we Røros bekijken. Dit is een oude kopermijnstad die op de wereld erfgoedlijst van UNESCO staat. De traditionele oude sfeer is daar nog behouden. We gaan het beleven!